Bandung 2 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Mandy Waardt - WaarBenJij.nu Bandung 2 - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Mandy Waardt - WaarBenJij.nu

Bandung 2

Blijf op de hoogte en volg Mandy

07 Oktober 2012 | Indonesië, Bandung

Zondag 07-10-12, Bandung

Bij het guest house werd ons de vorige avond een tour guide aangeboden naar verschillende niet toeristische plekken in Bandung en nabij gelegen dorpjes. Omdat ons eigen plan om de volgende dag, een berg te beklimmen voor het uitzicht, vooral een shopping centrum op een berg bleek te zijn, hebben we besloten om dit te doen. En wat was dat een goeie keuze!!

Om half 10 ’s ochtends vertrokken we bij het hotel. Ahmadi (die eigenlijk onze tourguide zou zijn) bleek ziek te zijn en zijn neefje Falied kwam opdagen om het van hem over te nemen. En dus stapten we in het busje met Falied, onze chauffeur en Erma die ook tourguide wilde worden en dus even mee ging kijken.

Onze eerste stop was bij de rijstvelden. Hier waren een paar mensen aan het werk maar niet veel omdat de rijst hier nog niet klaar was om geoogst te worden. Ook was veel van de vorige oogst niet goed omdat het niet genoeg had geregend. Maar ondanks deze tegenslagen was het schitterend.

Vervolgens stopten we bij een heel erg oude brug die nog gemaakt is door de Nederlanders in de tijd van de kolonie. Ook nu was het uitzicht weer fantastisch en hebben we nog een stukje door de omgeving gewandeld. Hier kwamen we ook nog langs een kleine kostschool temmidden van alle rijstvelden.

De bamboeweverij was helaas gesloten op zondag. De mensen waren dus niet aan het werk maar we mochten nog wel een kijkje nemen in het (ook helemaal van bamboe geweven) huisje. We waren wel even verbaasd toen we naar beneden liepen en hier 5 van onze vertrouwde Nederlandse koeien op een rijtje stonden. Naïef als we zijn gingen we er natuurlijk vanuit dat ze de koeien hier hielden voor de melk. Tot Falied ons wees op een stukje ruimte met een paar grote haken en wat katrollen en ons vertelde dat de koeien hier geslacht werden.

Hoger in de bergen gelegen reden we langs verschillende groente plantages waaronder uien, chilipepers, aubergine maar ook.. boerenkool! Nog iets hoger vonden we de plek waar het de juiste temperatuur was voor de aardbeienplantages. De beste aardbeien uit de wijde omgeving schenen hier vandaan te komen en we lieten ons dus ook de kans niet ontnemen om met een emmertje de plantage op te gaan om onze eigen aardbeien hier te plukken, die inderdaad heerlijk smaakten. Bij de aardbeien plantage hebben we ook geluncht. Hier hebben we fried noodles met ei gegeten en uiteraard rijst, want geen maaltijd gaat voorbij zonder een bakje rijst op tafel. Ook hebben we nog twee zakjes één van de lokale snacks mee genomen. Een soort dunne blaadjes (denk: chips-achtig) met stukjes pinda.

Nu was het tijd om door te gaan naar de ruim tweeduizend hectare grote theeplantage. Door tussen de theestruiken een heuveltje door te lopen hadden we schitterend uitzicht over een gedeelte van de plantage. En ondanks de regen hebben we hier onder ons parapluutje even tijd genomen voor een geniet momentje om tot ons door te laten dringen wat we allemaal meemaakten en hoe bijzonder het allemaal is.
And last but defenitly not least… Nadat we met de auto het grootste gedeelte van een vulkaan opgereden zijn moesten we het laatste stukje van de klim zelf lopen. Boven aangekomen werden we begroet door een 94-jarig superlief vrouwtje die het niet kon laten om even aan onze neus te zitten. Het bleek dat zij hier alles in de gaten hield en regelde en ze vroeg ons om in het gastenboek te schrijven. Hier was ook meteen te zien dat hier inderdaad al een tijd geen toeristen waren geweest.

Vervolgens liepen we achter Falied aan de krater van de vulkaan in! Waar de damp van de warme stenen en de warm waterbronnen, maar ook de rotte eieren lucht van de zwavel ons al snel tegemoet kwam. Eerst hebben we een rondje gelopen door de krater. Waar we de zwavel op de rotsen zagen zitten, het gas uit water en modderstromen omhoog zagen bubbelen en de vulkaan zachtjes konden horen rommelen. Hier hebben we ook een lekker moddermaskertje genomen.

Nadat we ons gezicht weer schoongespoeld hadden zijn we nog lekker even in een grote warmwaterbron gedoken en hier even lekker bijgekomen van de vermoeiende dag. Toen we in de hot spring gingen zitten was deze leeg, maar binnen een minuut zaten 15 paar ogen ons van de andere kant weer flink aan te staren. Nadat we weer omgekleed waren wilde hier een groep jongetjes weer met ons op de foto. Ze waren zo druk bezig met elkaar wegduwen om goed op de foto en zo dicht mogelijk bij ons te staan dat wij zelf bijna omver geduwd werden.

Op de terugreis hebben we in de auto allemaal even lekker een tukkie gedaan. En Falied die de twee Nederlandse dames ook wel interessant vond heeft ons nog de weg gewezen naar een restaurantje met echt lokaal eten en is uiteindelijk ook nog mee blijven eten. We hadden eerder gehoord over een restaurantje waar de mensen cobrabloed dronken en cobra aten maar dat was deze gelukkig niet. Toch hadden we zelf waarschijnlijk meteen rechtsomkeert gemaakt wanneer we hier samen naar binnen waren gelopen en het eten hadden zien liggen. Nu hebben we ook uit beleefdheid toch maar wat dingetjes gepakt en zijn we voorzichtig gaan eten. En opnieuw zoals met bijna alle dingen die we tot nu toe geprobeerd hebben, hebben we weer heerlijk ons buikje rond en ons bordje leeg gegeten. En dat voor €2,50 per persoon.

Ondertussen is het alweer maandag en zitten we al bijna 7 uur in een hobbelig busje met wat Indonesische vrouwen onderweg naar Cirebon, al rijdend door kleine dorpjes en het schitterende landschap. Cirebon ligt een beetje uit de route, maar het schijnt dat hier heel erg mooie tempels te zien zijn en we hoeven toch pas over een week aan de slag in Yogjakarta. We blijven nu dus ook nog twee nachtjes in Cirebon en dan gaan we door naar Yogjakarta waar we eerst in een guest house zullen verblijven dat Ahmadi ons aangeraden heeft en waar we dan op zoek zullen gaan naar vast verblijf.

Zo nu ga ik nog eventjes van het uitzicht genieten en als we straks in het volgende guest house met wifi zijn ga ik deze 3 verhalen op de site zetten en dan zijn jullie weer helemaal bij ;)

• 08 Oktober 2012 - 13:34

Wayne:

Hey Mandy.

I have just spent my lunch break at work reading your stories so far. It sounds like you are having an amazing time with lots of adventures already. The pictures are good as well, I especially like the one of the town with the volcano in the background.

I can't believe that less than a week ago we were having a nice Thai meal for Andre's Birthday and now you are experiencing the other side of the world.

Anyway I best get on with some work - keep up the stories as it is lovely to read.

See you soon honey (well obviously when you are back)

Take care and BE SAFE !!!

Love Wayne xxxxxx

• 08 Oktober 2012 - 14:23

Mams:

Heerlijk om zo samen met jullie op reis te zijn :). Wat een aandacht krijgen jullie daar ...... dat wordt afkicken in januari! Leuke foto's met de paralpu! En leuk dat de verslagen zelfs in de UK gelezen worden!! xx

• 08 Oktober 2012 - 15:59

Jannie:

Hey lieve nicht!!! Wat een leuke berichten en foto's. Wat zal jij (en uiteraard Angela) genieten zeg, leef helemaal mee en begrijp zoveel wat je schrijft. Zeker over het feit dat je een bezienswaardigheid bent...ik kan me dat ook nog zo goed herinneren op Sulawesi. Ik voelde me gewoon een fotomodel hahahaha. En wat leuk dat die leuke kleine rugzak al zoveel heeft meegemaakt ;-) . Oma heeft je vorige verslagen al gelezen, dus ze zal weer blij zijn met de vervolgen!! Leuk kadootje voor haar a.s. donderdag. Nou meid geniet, en wat worden dat heerlijke maanden met al die avonturen van jullie. In gedachten reis ik met je mee. Dikke kus!

• 08 Oktober 2012 - 19:05

Els Klaver:

We zitten onder het genot van een door Robbert gemaakte semi-indonesche maaltijd ( bami goreng)van jou fantastische reisverslagen te genieten. Mooi die foto van jullie met die theeplantages op de achtergrond. Probeer van ieder moment idd te genieten!

• 09 Oktober 2012 - 14:13

Henny:

Inderdaad genieten van jullie geweldige reis. Is iedere keer weer leuk te lezen wat jullie allemaal meemaken. Je kunt het zo gezellig en leuk vertellen. Enig. Al het goede voor jullie en dikke kus Henny

• 09 Oktober 2012 - 20:50

Roos:

Ontzettend leuk om je reis mee te beleven op deze manier!
    Heerlijk om te lezen. Heel veel plezier xx

• 10 Oktober 2012 - 08:50

Pieter M:

Hoi Mandy,

Gerrie en ik genieten nu van een weekje Sauerkand, Duitsland, en prachtig herfstweer. Maar we genieten ook van jouw prachtige reisverhalen. Je beleeft het bijna zelf, zoals jij het (beeldend) beschrijft zeg!
    Jullie ondernemen veel hoor en maken veel mee. Het lijkt trouwens wel een vakantie ipv een stage! Zo'n stage zouden er meer willen denk ik. Haha. Nog veel reisplezier en wij veel leesplezier, want we kijken uit naar het volgende verhaal.

• 11 Oktober 2012 - 19:23

Gerrie Vermaas:

Leuk met die foto''s erbij.

• 20 Oktober 2012 - 17:01

Conny Dekkers:

Hahahahaha, wat een geweldige verhalen Mandy. En wat een ervaringen en indrukken maken jullie mee.
    En er volgt vast nog veel meer! Mooie foto's.
    Dikke kus, Conny