Stroeve start - Reisverslag uit Inari, Finland van Mandy Waardt - WaarBenJij.nu Stroeve start - Reisverslag uit Inari, Finland van Mandy Waardt - WaarBenJij.nu

Stroeve start

Door: Mandy de Waardt

Blijf op de hoogte en volg Mandy

14 Januari 2018 | Finland, Inari

Op 14 januari ging de wekker om 04.30 om de laatste spullen in te pakken en te vertrekken richting schiphol. Lekker knus propten we ons met zijn allen en zes koffers in één auto en vetrokken we. Alles verliep soepel en al snel zaten we vol spanning in het vliegtuig, die onderweg was naar de startbaan. Hier ging het helaas mis. Het vliegtuig stopte en al snel verschenen er wat auto's met knipperende lampen naast het toestel, kort erna gevolgd door een brandweerwagen. Onze gezagvoerder hield ons regelmatig op de hoogte en vertelde ons dat er een lek was. Ons vliegtuig liep leeg. We moesten terug naar de gate en even uitstappen terwijl het vliegtuig gerepareerd en gecontroleerd werd...

... Een hotdog, wat snacks, drie wc bezoeken en een dutje later mochten we bijna 5 uur later dan gepland eindelijk weer aan boord van het vliegtuig. Ruim de helft van de passagiers stapten uit bij de tussenstop in Kittila. Waarna wij nog verder naar het noorden doorvlogen en uiteindelijk landden in Ivalo. Beide landingen verliepen niet helemaal soepel en waren best spannend. Waarschijnlijk door de sneeuw en de harde wind die er op dat moment stond.

Met de transfer onderweg naar ons hotel viel ons al snel op dat de bomen niet wit waren. Ook dit had te maken met de harde wind die de afgelopen dagen in Finland rond waaide, de sneeuw was simpelweg van de bomen afgewaaid.

De accommodatie is prachtig en bleek al snel splinternieuw te zijn. Pas drie weken geleden is dit hotel geopend. En zodra we aankwamen stond een heerlijk buffet op ons te wachten en daar waren we hard aan toe aangezien het inmiddels al 10:00 's avonds was (in Finland is het trouwens een uur later dan in Nederland)! Tijdens het eten keken we uit de enorme ramen naast ons. Tenminste, we keken maar zagen niet veel. Na een meter uitzicht op een laag witte sneeuw volgde een groot zwart gat van complete duisternis. We verbaasden ons de volgende ochtend dan ook, toen we erachter kwamen dat de ramen uitzicht boden aan een kilometers lang bevroren meer, bedekt met sneeuw. Een prachtig gezicht dus, waarvan we moeten genieten wanneer we kunnen. Want het is maar een uur of 4 per dag licht. Dat is ongeveer van 11.00 tot 15.00.

Na het heerlijke ontbijt buffet was het tijd voor onze eerste excursie. Hierover lees je meer in het volgende verslag ;)

• 18 Januari 2018 - 20:01

Henny:

Weer ouderwets gezellig jouw verslag. Leuk de verhalen te lezen.

• 18 Januari 2018 - 23:01

Tante:

Jaaaaa, ze is er weer. Heerlijk om je verhalen weer te lezen. Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Dikke knuff xxx

• 19 Januari 2018 - 12:27

Pjotr:

Blij dat jullie alles overleefd hebben en veel plezier nog daaro.
    Ben benieuwd naar je volgende berichtje.

Wij zijn er ergens in 2005 geweest en super gaaf.
    Vergeet niet wat rendiervlees te eten,
    Groetjes aan iedereen, Pjotr