Mondje dicht! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Mandy Waardt - WaarBenJij.nu Mondje dicht! - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Mandy Waardt - WaarBenJij.nu

Mondje dicht!

Door: Mandy de Waardt

Blijf op de hoogte en volg Mandy

09 Oktober 2016 | Filipijnen, El Nido

Tot Daniel's grote plezier mochten we vandaag weer lekker vroeg op. Nog iets vroeger zelfs, want vandaag stond er om 06.30 alweer een busje voor de deur. Opnieuw hadden vooral Jodie en ik erg weinig geslapen. Zo slecht dat Jodie zelfs in de badkamer op de wc netflix is gaan kijken op haar telefoon om Robbert niet wakker te maken.

We moesten 1,5 uur door kronkelende bergweggetjes rijden om bij de 'underground river' te komen. Ook in de Filipijnen kijk je je ogen uit onderweg: mensen zittend op de daken en hangend aan voertuigen, 7 man op een scooter, een baby die onder de oksels vastgehouden wordt en verder naast de motor hangt etc. etc.

Aangekomen op de plek van de tour moesten we met een bangka naar de baai toe, waarna we met een roeibootje de underground river in gingen. De underground river is de langste rivier in Azië die door een grot van stalagtieten en stalagmieten loopt. Andy onze grappenmakende gids had ons al verteld dat het in de grot wat kon druppelen. Koude druppels waren gewoon waterdruppels. Maar je zou ook best eens een warm druppeltje kunnen voelen.... Namelijk een poepje van één van de duizenden vleermuizen die aan het plafond van de grot hingen. We kregen dan ook een oranje helm, die prachtig matchte bij onze reddingsvesten en ons die charmante bouwvakkerslook gaven. Ook kregen we wat advies mee: "Kijk je naar boven: dan mondje dicht!" Vleermuizenpoep in je mond klinkt namelijk niet alleen heel smerig, je zou er nog best eens een vervelende ziekte van op kunnen lopen.

Toen we met het roeibootje het strandje weer naderden zagen we hele bijzondere visjes. Deze visjes hadden namelijk een soort armpjes en konden hiermee boven water over het strand kruipen. Helaas konden we niet dichtbij genoeg komen om ze goed te filmen. Wel kwamen we erg dichtbij een monitor lizard, die blijkbaar veel voorkomen op dit deel van het eiland. De monitor lizard lijkt erg veel op een komodo varaan, maar is een stuk minder gevaarlijk.

Na de grot lieten we ons nog afzetten bij een zipline. Want 1,5 minuut van een berg, aan een roestige haak, langs een kabeltje, over de zee roetsjen laten wij natuurlijk niet aan ons voorbij gaan. Gelukkig maar, want in koppels bungelend aan deze kabel hadden we het mooiste uitzicht tot nu toe.

Van de 1,5 uur durende rit naar huis heb ik niet veel meegekregen, deze heb ik gebruikt om wat gemiste nachtrust in te halen. Na een exotisch etentje bij McDonalds hebben we nog een biertje gedronken op het dakterras van onze kamers en hebben we eindelijk allemaal een nacht doorgeslapen.

Nu schrijf ik dit en het vorige bericht in opnieuw een hobbelig busje, door kronkelende bergweggetjes. De 6 uur durende rit brengt ons naar El Nido, waar we straks overnachten. En daarna zullen jullie het moeten doen met minimaal 3 dagen radiostilte. We gaan namelijk een driedaagse bangka tocht doen die ons via allemaal eilandjes naar Coron zal brengen. Het belooft een primitieve maar prachtige tocht te worden: versgevangen vis eten (Robbert's favoriet), slapen in tentjes op het strand, insecten en afhankelijk zijn van het weer. Maar ook prachtige stranden en sterrenhemels en gezellige kampvuurtjes.

Maar daarna zal ik die drie dagen in één keer moeten beschrijven dus er komt weer genoeg leesvoer aan. Tot over een paar dagen dus!

• 09 Oktober 2016 - 19:19

Els:

Nu, dan gaan we over 3 dagen kijken of robbert het overleefd heeft, want vis.....ik ben benieuwd of hij dat gaat eten. In ieder geval veel plezier de komende dagen

• 10 Oktober 2016 - 20:48

Jannie:

Hey avonturiers, dank voor alle verslagen; ik reis in gedachten met jullie mee. Heeeeerlijk al die verhalen, ik smul ervan. Heb ze inmiddels uitgeprint zodat oma ze ook kan lezen. Ik ben zoooooo benieuwd naar het volgende verslag, want daar zullen jullie ook weer genoeg meemaken. Gr aan allemaal en dikke kus van ons. En ja......wij zijn weer terug van vakantie en 'mag' woensdag weer aan het werk. Veel plezier!

• 11 Oktober 2016 - 22:59

Jenny Felperlaan:

Hoi Mandy,
    Wat een geweldige reis maken jullie.
    Ik geniet van je prachtige verhalen , heel veel plezier
    Gr Jenny collega van Jannie

• 13 Oktober 2016 - 17:09

Gerrie Vermaas:

Zo, leuk weer om jullie belevenissen te lezen, veel spannende dagen nog. Ik kijk weer uit naar het verhaal.